Olimpiady i konkursy Konkurs ortograficzny

Z ortografią za pan brat

    Już po raz jedenasty w Zespole Szkół w Damnicy odbył się Powiatowy Konkurs Ortograficzny dla gimnazjalistów. W konkursie wzięli udział mistrzowie ortografii z 10 gimnazjów (Damnica, Główczyce, Kępice, Kobylnica, Objazda, Potęgowo, Redzikowo, Smołdzino, Sycewice, Ustka).
    Najpierw uczniowie rozwiązywali test, tworząc przymiotniki, wyrażenia przyimkowe, nazwy miejscowości, uzasadniając pisownię wyrazów, wpisując odpowiednie hasła do krzyżówki. Pisząc tresć dyktanda musieli znać pisownię m.in. następujących wyrazów: zharmonizować, pszenżyto, Mojżesz, gżegżółka, kszyk, piegża, heroiczny, wahać, Pszczyna.


    Najlepiej wypadła Jolanta Kowalczyk ze Smołdzina. Drugie miejsce zajęła Joanna Wilman z Główczyc, a trzecie Jakub Nawrocki z Damnicy. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali upominki, a zwycięzcy nagrody.

Czytaj więcej: Z ortografią za pan brat

V Powiatowy Konkurs Ortograficzny dla szkoły podstawowej


    W dniu 21 maja 2009 roku w Zespole Szkół w Damnicy odbył się V Powiatowy Konkurs Ortograficzny dla klas IV-VI szkół podstawowych. Celem konkursu było uwrażliwienie dzieci na stosowanie reguł ortograficznych i właściwe ich zastosowanie w pisowni, a także wyrobienie poczucia odpowiedzialności za słowo pisane. Tekst przygotowanego dyktanda zawierał wiele wyrazów z pułapkami ortograficznymi, z którymi przyszło się zmagać przybyłym na konkurs uczestnikom.

Czytaj więcej: V Powiatowy Konkurs Ortograficzny dla szkoły podstawowej

IX POWIATOWY KONKURS ORTOGRAFICZNY

        „Gżegżółka, pustułka, jerzyk, kukułka, kszyk, piegża, białorzytka, pokrzewka, jaskółka...” - z takimi między innymi przykładami musieli zmierzyć się uczestnicy konkursu nie ornitologicznego, lecz ortograficznego. Tekst dyktanda zawierał jeszcze mnóstwo innych wyrazów z pułapkami ortograficznymi. Poza tym gimnazjaliści rozwiązywali test składający się z krzyżówki, wielu poleceń wymagających umiejętności uzasadniania pisowni, znajomości synonimów, antonimów, skrótów itp.

Czytaj więcej: IX POWIATOWY KONKURS ORTOGRAFICZNY

Regulamin IX Powiatowego Konkursu Ortograficznego

Regulamin IX Powiatowego Konkursu Ortograficznego

 

  1. W konkursie uczestniczą uczniowie gimnazjum (klasy I-III).
  2. Obowiązuje znajomość wszystkich zasad ortograficznych i interpunkcyjnych.
  3. Szkoły typują po dwóch uczniów i przysyłają zgłoszenia najpóźniej tydzień przed konkursem.
  4. Uczniowie, wchodząc do sali, losują miejsca, a następnie kodują prace
  5. Najpierw uczestnicy konkursu piszą test w ciągu 30 minut. Za bezbłędne wykonanie zadań maksymalnie można otrzymać 50 punktów.
  6. Następnie uczniowie piszą dyktando.

            Za bezbłędnie napisany tekst można otrzymać maksymalnie 50 punktów.

            Za każdy błąd:

            - ortograficzny -3 punkty,

            - interpunkcyjny           -1 punkt,

            - graficzny                    -1 punkt,

            - akapit                        -1 punkt.

  1. Uzyskane punkty za dyktando i test sumuje się.
  2. Komisja wyłania prace z największą ilością punktów, ustala miejsca, rozkodowuje prace.
  3. Trzech najlepszych uczniów otrzymuje nagrody książkowe i dyplomy.
  4. Pozostałym uczestnikom konkursu wręcza się dyplomy za udział.

 

 

CELE KONKURSU:

 

-         stworzenie możliwości porównania poziomu ortografii w różnych szkołach w powiecie,

-         utrwalenie zasad ortograficznych i umiejętność ich praktycznego zastosowania,

-         doskonalenie umiejętności stosowania znaków  interpunkcyjnych,

-         wyrabianie nawyku pięknego pisania w sytuacjach stresowych,

-         kształtowanie u uczniów ambicji,

-         stworzenie możliwości zetknięcia się młodzieży z wielu szkół.

 

 

PRZEBIEG KONKURSU

 

  1. Powitanie uczestników i ich opiekunów.
  2. Losowanie miejsc.
  3. Kodowanie prac.
  4. Pierwsza część konkursu – test.
  5. Druga część konkursu – dyktando.
  6. Udanie się uczniów na poczęstunek.
  7. Sprawdzanie prac.
  8. Ogłoszenie wyników.
  9. Wręczenie nagród i dyplomów.