Innowacje pedagogiczne Innowacje pedagogiczne

Zespół Szkół w Damnicy w roku szkolnym 2016/2017 realizuje następujące innowacje pedagogiczne:

w Przedszkolu "Leśny Ludek":
-"Przedszkolne Forum Rodzica",
-"Poznajemy świat przez muzykę – elementy muzykoterapii dziecięcej",
-"Gdzie jesteś języczku? – czyli wczesne wspomaganie rozwoju mowy u dzieci 3,4,5 letnich"
-"Bajkowa godzina – czyli propagowanie czytelnictwa wśród dzieci przedszkolnych i ich rodziców"
-"Bezpieczny przedszkolak"

w Szkole Podstawowej:
-"W krainie ortografii – gry i zabawy dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej",
-"Punkt dialogu edukacyjnego dorosłych – Strefa rodzica",
-"Ogródek botaniczny – źródłem wiedzy o ziołach"
-"Wirtualna gmina Damnica- skanuj kody QR i czytaj",
-"Uczymy się języka przyszłości - nauka programowania"
-"Ortografia i gramatyka dla każdego smyka",
-"Ciekawsza strona życia krajów anglojęzycznych. More interesting side of life in English speaking countries",
-"Droga do sukcesu – czyli ścieżki kariery naszych absolwentów",
-"Detektywi historii – szukamy śladów przeszłości w naszej okolicy",

w Gimnazjum:
-"Punkt dialogu edukacyjnego dorosłych – Strefa rodzica",
-"Wirtualna gmina Damnica- skanuj kody QR i czytaj",
-"Droga do sukcesu – czyli ścieżki kariery naszych absolwentów",
-"Detektywi historii – szukamy śladów przeszłości w naszej okolicy".

Migawki z ogródka ziołowego

Zbliża się koniec roku szkolnego, a więc czas na podsumowanie naszych działań w ramach innowacji pedagogicznej ,,Ogródek botaniczny – źródłem wiedzy o ziołach”. Uczniowie klasy szóstej bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach w ogrodzie – z ciekawością poznają różnorodne gatunki roślin, ich właściwości i zastosowania oraz prowadzą prace pielęgnacyjne. Jesienią na zajęciach koła przyrodniczego segregowaliśmy zebrane rośliny, suszyliśmy je, wykonaliśmy bukiety i woreczki zapachowe. Herbatki z mięty, melisy i rozmarynu umilały nam zimowe zajęcia. Wiosną oceniliśmy kondycję roślin po sezonie zimowym. Lawenda, mięta, cząber, melisa, tymianek, lubczyk i poziomki przetrwały niskie temperatury Przygotowaliśmy glebę pod zasiewy i nowe nasadzenia. W tym roku wysialiśmy koper, pietruszkę, słonecznik, rukolę, bazylię, dynię i majeranek, posadziliśmy rozmaryn i oregano. Cieszymy się, że wszystkie rośliny wykiełkowały, trzeba tylko pamiętać o systematycznym podlewaniu. Dziękujemy paniom Agnieszce, Monice i Uli za pomoc w pracach pielęgnacyjnych.

Młodzież bliżej demokracji - spotkanie z radnymi gminy Damnica

18 maja 2016r. w ramach innowacji pedagogicznej "Gimnazjalista bliżej demokracji" odbyło się spotkanie uczniów gimnazjum z Radnymi Gminy Damnica: panią Joanną Michalską, panią Sławomirą Seweryńską, panem Pawłem Obertem oraz panem Grzegorzem Kiczmachowskim. W pierwszej części spotkania radni przedstawili aktualne problemy naszej gminy i opowiedzieli o swojej pracy i działalności  w radzie gminy. W drugiej części gimnazjaliści zadawali radnym pytania. Nasi uczniowie zainteresowani byli powstaniem i działalnością Młodzieżowej Rady Gminy, pytali o uchwałę Rady Gminy dotyczącą respektowania wyroków Trybunału Konstytucyjnego oraz o program walki z "niską emisją" w naszej gminie. Przebieg spotkania to dowód na zainteresowanie i zaangażowanie w sprawy naszej "małej ojczyzny".

REALIZACJA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ „POZNAJEMY ŚWIAT PRZEZ MUZYKĘ – ELEMENTY MUZYKOTERAPII DZIECIĘCEJ”

W poniedziałek, 14 grudnia, wychowankowie grup „O” uczestniczyli w zabawach i pląsach w ramach realizowanej innowacji pedagogicznej na zajęciach umuzykalniających. Podczas zajęć dzieci ruchem obrazowały swój nastrój, „malowały” chustą w przestrzeni muzykę kompozytorów światowej sławy. Ponadto dzieci po raz pierwszy zetknęły się z muzyczną improwizacją wokalną, instrumentalną i ruchową.

Realizacja innowacji pedagogicznej: "Ogródek botaniczny – źródłem wiedzy o ziołach"

Ogródek ziołowy jest miejscem, które umożliwia uczniom bezpośrednie obcowanie z przyrodą, jest najbardziej dostępne i najbliższe. Zajęcia w ogrodzie nie wymagają długich przygotowań i konieczności wyjścia poza teren szkoły. W szkolnym ogrodzie można prowadzić systematyczne  obserwacje przez cały rok. Z tych właśnie względów postanowiliśmy założyć w naszej szkole ogródek, w którym przede wszystkim będą uprawiane zioła. Będzie on dla naszych uczniów innowacją pomocną w zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
Uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach w ogrodzie – z ciekawością poznają różnorodne gatunki roślin, ich właściwości i zastosowania oraz prowadzą prace pielęgnacyjne. Na zajęciach koła przyrodniczego segregują zebrane rośliny, suszą je, wykonują bukiety i woreczki zapachowe. Wyhodowane  papryki trafiły do uczniowskich kanapek, a liście mięty do ich napojów. Smacznego!