Wycieczka do Gdańska w ramach nauki języka kaszubskiego

W sobotę 8 października 2016 grupa uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, która uczy się języka kaszubskiego, wybrała się na wycieczkę do Gdańska – stolicy Kaszub. Zwiedzanie zaczęliśmy od Bazyliki archikatedralnej w Oliwie. Kościół ten jest bardzo ważnym miejscem dla Kaszubów, gdyż to właśnie tu znajduje się nagrobek książąt pomorskich, min. księcia Świętopełka. Dowiedzieliśmy się, że katedra jest najdłuższym kościołem w Polsce. Jej długość wewnątrz wynosi 97,6 metra a na zewnątrz 107 metrów. Wewnątrz katedry znajdują się 23 ołtarze o dużej wartości historycznej, przeważnie barokowe i rokokowe. Podziwialiśmy także słynne organy oliwskie, które zaprojektował i zbudował o. Johann Wilhelm Wulff. Po zwiedzeniu katedry odwiedziliśmy założony przez cystersów Park Oliwski. Poznaliśmy jego historię, podziwialiśmy różnorodne rośliny oraz piękne alejki. Nasz spacer po Oliwie zakończyła wizyta na wieży widokowej „Pachołek”. Z wieży podziwialiśmy panoramę Gdańska.

Następnie udaliśmy się na Westerplatte, symbolu wybuchu II wojny światowej. Dzieci
i młodzież z zainteresowaniem słuchali przewodnika, który opowiadał o obronie tego miejsca w czasie kampanii wrześniowej.
Po wizycie na Westerplatte przyszedł czas na wizytę na  Starym Mieście. Był spacer Długim Targiem, ul. Mariacką, Bulwarem nad Motławą. Tutaj zwiedziliśmy Bazylikę Mariacką, zwaną „koroną Gdańska”, która jest największą w Europie świątynią wybudowaną z cegły. Pokonując 409 schodów weszliśmy na wieżę, z której ponownie podziwialiśmy Gdańsk
i rozpoznawaliśmy miejsca, które podczas wycieczki wiedzieliśmy.
Po kilkugodzinnym zwiedzaniu przyszedł czas na posiłek i drogę powrotną. Zadowoleni wróciliśmy do Damnicy. Wiedza zdobyta podczas wycieczki na pewno zaowocuje
w przyszłości a odwiedzone miejsca pozostaną na długo w pamięci.